نحوه سوراخ کردن آجر بدون ترک خوردن

سوراخ کردن آجر بدون ترک خوردن

نحوه  سوراخ کردن آجر بدون ترک خوردن به چه صورت می باشد؟

سوراخ کردن آجر به روش های متفاوتی امکان پذیر می باشد، یکی از این روش ها استفاده از دریل ها در ایجاد حفره و سوراخ کردن آجر می باشد. از آنجا که جنس آجر سخت می باشد. تکنیک حفاری روی آجر بدون آسیب رساندن به آن یک مهارت به حساب می آید.

حفاری روی آجر بدون ترک خوردن یا آسیب رساندن به آن نیاز به افراد معمولی ندارد. بلکه نیاز به دریل مناسب، مته سنگ تراشی مناسب و مهارت دارد. این کار می تواند بسیار ساده تر از آن باشد که آن را پیش بینی می کردید با این حال هنوز مهم است که قبل از شروع به کار برخی از حقایق ضروری را بدانید.

شما مجبور نیستید فقط به دلیل آجری بودن دیوار، نصب آویز یا اتصال گل کاشت خود را در زیر پنجره انجام دهید. با پیروی از این مراحل می توانید دانش لازم برای روش صحیح سوراخ کردن آجر را به دست آورید و موانعی که ممکن است در طول مسیر با آن روبرو شوید را حل کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:بزرگ کردن سوراخ بدون استفاده از دریل

 

سوراخ کردن آجر با چند مرحله شگفت انگیز

سوراخکاری آجر با چند مرحله شگفت انگیز
سوراخکاری آجر با چند مرحله شگفت انگیز

1- از دریل ، پیچ و پیچ گوشتی برای سوراخ کردن آجر استفاده کنید.

بیشترین دریل هایی که برای حفاری روی آجر استفاده می شوند، دارای قدرت و سرعت بالایی می باشند. در حالی که می توانید از یک دریل معمولی یا دریل شارژی استفاده کنید.

اگر قصد ایجاد سوراخ های بزرگ را دارید مخصوصا در یک نمونه آجر بسیار قوی بهترین وسیله برای سوراخ کردن آجر دریل چکشی می باشد. برای حفاری در آجر، باید از یک دریل سنگ تراشی استفاده کنید. این نوع دریل ها در اندازه های مختلف تولید شده اند و به طور خاص برای آجر، سیمان یا کاشی طراحی شده اند.

مزیت استفاده از این نوع دریل برای سوراخ کردن آجر نوک آن می باشد که برای سوراخ کردن مواد سخت طراحی شده است.

در مورد پیچ ها شما به یک پیچ لنگر نیاز دارید تا بتواند وزن وسیله ای را که بعدا می خواهید به آن آویزان کنید حفظ کند. این پیچ ها باید مورد استفاده قرار گیرند زیرا دارای یک رشته نخ تیز اضافی هستند که به کمک آن می توانند هر سطح جامدی را سوراخ کند. اگر روش باز و بسته کردن پیچ با دریل را بلد نیستید مقاله زیر را مطالعه کنید .

روش باز و بسته کردن پیچ با دریل

 

2- علامتگذاری هدف

قیل از اینکه تصمیم بگیرید که سوراخ کردن آجر در چه نقطه ای از آن انجام شود. بهتر است بررسی کنید که آیا سیم یا لوله ای در پشت آجری که در حال حفاری هستید وجود دارد یا خیر. هرگز نباید بالا یا پایین پریز برق را سوراخ کنید. اگر مطمئن نیستید که سیم ها یا لوله های برق کجا هستند می توانید از لوله ها و سیم های آشکار ساز سیم استفاده کنید.

نکته: در زمان سوراخ کردم محل مورد نظر باید دقت داشته باشید که آیا مستقیما خود آجر را سوراخ می کنید یا اینکه ملات و خمیر بین آجرها را سوراخ می کنید.

همیشه بهتر است آجر را سوراخ کنید، زیرا معمولا وزن بیشتری نسبت به ملات دارد و عوامل مختلفی می تواند در تصمیم شما برای سوراخ کردن آجر تاثیر داشته باشد که عبارتند ازنوع شن و اندازه سوراخی که در آجر ایجاد می کنید و…

سوراخکاری بین آجر
سوراخکاری ملات بین آجر

اگر مشکوک هستید که آجر شما در قسمت شکننده تری قرار دارد یا در حال حاضر ترک خورده است. به جای آن ملات را سوراخ کنید. اگر عمق سوراخ شما عمیق باشد ملات انتخاب بهتری برای سوراخ کردن می باشد. زیرا می تواند باعث تنش و ترک خوردگی آجر شود. زمانی که بهترین مکان را پیدا کردید سوراخ هایی با مداد و یا نشانگر در نقطه ای از آجر که می خواهید سوراخ کنید مشخص کنید و مطمئن شوید که آن را به وضوح می بینید.

 

نکات مهمی که در انتخاب نوع ابزار سوراخ کردن آجر باید به آنها توجه کرد.

1- عمق مورد نظر خود را انتخاب کرده و با مته علامتگذاری کنید.

بهتر است برای تعیین میزان عمق سوراخ به دفتر چه راهنمای محصولی که در حال نصب آن هستید مراجعه کنید. اگر توضیح واضح نبود، باید کمی سوراخ را عمیق تر از پیچ ایجاد کنید. اگر مته ای برای این عمق ندارید، می توانید چند لایه نوار چسب را دور مته بپیچید تا در مورد زمان متوقف کردن به شما کمک کند.

 

2- انتخاب نوع مته مناسب در سوراخ کردن آجر

قبل از شروع به کار همه این مراحل را با دقت مورد توجه قرار دهید، زیرا بدون رعایت این نکات ترک خوردن آجر شما حتمی می باشد. مته خود را کاملا افقی و نوک مته را درست در مقابل نشانگر قرار دهید. در مرحله بعدی مشخص می باشد که باید از چه نوع مته ای استفاده کنید.

 

3- سوراخ کمکی 

این سوراخ زمانی ضروری است که شما در حال سوراخ کردن آجر هستید و می خواهید از ترک خوردن یا شکستن آن جلوگیری  کنید. این سوراخ باید با یک مته کوچکتر ساخته شود که باعث می شود سوراخ کوچکتر از آنچه شما نیاز دارید به وجود بیاید.

در حالی که دریل را با دو دست گرفته اید به آرامی شروع به ایجاد سوراخ کنید. هنگامی که پیشرفت مته یا دریل را در آجر احساس کردید، سرعت را افزایش دهید و مته را جلو و عقب حرکت دهید تا به عمق دلخواه برسد. اگر متوجه شدید که مته شما مستقیما به عقب بر نمی گردد، باید آن را بیرون آورده و تنظیم کنید. در زمان بیرون کشیدن مته از حالت چپ گرد دریل استفاده کنید.

نکته: اگر مته شما یک دور چرخش دارد، بهتر است برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن در زمان های کوتاه این کار را انجام دهید. اگر مته بیش از اندازه گرم شد، ممکن است لازم باشد آن را خنک کنید. با قرار دادن یک سطل آب سرد در کنار خود، می توانید در مواقع لزوم کمی آن را در آب فرو کنید، با این حال محتاط باشید که هیچ آبی در خود دریل نریزد.

 

4-در زمان سوراخ کردن آجر دوباره داخل سوراخ را دریل کنید.

برای اینکه مته شما بدون مشکل حرکت کند می توانید از قوطی هوای فشرده برای پاک کردن داخل سوراخ استفاده کنید و سپس از یک مته بزرگتر برای عمیق کردن داخل سوراخ استفاده کنید. این فرآیند را با مته کاملا تکرار کنید.

مته را به عقب و جلو ببرید تا از هر گونه گرفتگی سوراخ جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که سوراخ شما پس از سوراخ کمکی و در اندازه مناسبی قرار دارد، می توانید پیش بروید و پیچ لنگر و پیچ گوشتی  خود را برداشته و شروع به قرار دادن پیچ کنید.

 

5- لنگر مناسب آویز خود را نصب کنید.

اکنون که سوراخ کردن آجر را انجام داده اید و آجر خود را ترک نداده اید، می توانید لنگر مناسب را انتخاب کنید تا بتواند وزن چیزی را که آویزان کرده اید را تحمل کند روی آن پیچ کنید.

نکات ایمنی که در سوراخ کردن آجر باید به آن توجه کرد.

تجهیزات مناسب و محافظ را بپوشید، هنگامی که در حال سوراخ کاری در آجر یا ملات هستید ممکن است که گرد و غبار زیادی را به بیرون پرتاب می کند.

استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند عینک ایمنی،  محافظ گوش، ماسک گردو غبار، فوم نرم، دستکش چرمی همه از مواردی است که باید در زمان سوراخ کردن آجر استفاده کنید. با این تجهیزات شما می توانید برای هر گونه گرد و غبار آماده شوید.

می توانید یک کیسه بزرگ را به دیوار بچسبانید تا چیزی که سقوط می کند را بگیرد. استفاده از جارو یا جارو برقی مفید است. بهتر است در مورد ایمنی در هنگام کار با ابزار و جلوگیری از حوادث هنگام کار دو مقاله زیر را مطالعه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

جلوگیری از حوادث کار با ابزار

حفظ نکات ایمنی در زمان کار
حفظ نکات ایمنی در زمان کار
mojtaba
ارسال دیدگاه